I dagens detaljhandel har hållbarhet blivit mer än ett alternativ – för de allra flesta butiker är det numer en självklarhet. Med alltmer medvetna konsumenter som efterfrågar miljövänliga produkter, står butiker inför en möjlighet att inte bara möta dessa behov utan också stärka sina kundrelationer. 2024 års Kundmötesbarometer visar tydligt hur viktigt det är att integrera hållbarhet i kundmötet.
Så kan ni höja upplevelsen av ett hållbart utbud
En av de kanske mest aktuella frågorna just nu är den om hållbara val i konsumtion. Ändå upplever kunderna att möjligheten till hållbar konsumtion sällan speglas i det
faktiska sortimentet. Här är några förslag på hur ni göra för att höja upplevelsen av ett hållbart utbud:
1.Produktplacering: Prioritera synligheten av hållbara produkter i butiken genom strategisk placering. Det uppmuntrar kunderna att göra mer miljövänliga val.
2. Information vid produktval: Erbjud tydlig och lättillgänglig information vid varje produkt som förklarar dess hållbarhetsfördelar och miljöpåverkan. Det kan hjälpa kunder att fatta medvetna beslut.
3. Engagerande upplevelser: Skapa interaktiva stationer eller digitala skärmar i butiken där kunder kan engagera sig genom att lära sig om hållbarhet och hur produkterna bidrar till miljömässiga och sociala mål.
4. Incitamentprogram: Uppmuntra återköp av hållbara produkter genom att erbjuda lojalitetspoäng eller rabatter. Det stärker kundens engagemang och ökar chansen för rekommendationer.
Så får ni fler säljare att prata hållbarhet
Att säljarna tar upp hållbarhet i kundsamtalen har en rad positiva effekter. När säljare aktivt pratar om hållbara alternativ uppfattas de som både varmare och mer kompetenta. Det leder till djupare relationer med kunderna och ökar sannolikheten för att kunden väljer ett hållbart alternativ. Även kundnöjdheten och viljan att rekommendera butiken vidare ökar när hållbarhet integreras i säljsamtalen.
Här kommer några initiativ som kan få hållbarhet att bli en del av fler kundmöten:
1. Utbildning: Ge säljarna de kunskaper och verktyg de behöver för att kunna informera kunder om produkternas hållbarhetsfördelar på ett trovärdigt och engagerande sätt.
2. Kommunikation: Integrera hållbarhet i alla delar av kundkommunikationen, från marknadsföringsmaterial till säljsamtal, för att visa att det är en kärnprincip för företaget.
3. Belöningssystem: Upprätta incitament för säljare som framgångsrikt kommunicerar hållbarhetsbudskapet och för kunder som gör hållbara val.
4. Feedbackloopar: Uppmuntra kundfeedback angående hållbarhetsinitiativ och säljarnas förmåga att presentera dessa för att kontinuerligt förbättra och anpassa era budskap och arbetssätt.
”Säljaren sa att de reparerar i butiken, så det är bara att komma tillbaka om det skulle hända något med tofflorna.”
”Säljaren nämnde att det var veganska produkter och att schampo nyligen hade kommit ut i en ny förpackning som skulle minska miljöpåverkan samt att det fanns refillers att köpa istället för helt nya flaskor.”
Att genomföra utvecklingsinsatser i en kedja kan vara krävande och kostsamt resursmässigt. Därför är det viktigt att säkerställa att ni prioriterar rätt i initiativ och åtgärder. Vi rekommenderar att ni sätter er in ordentligt i ert nuläge och skaffa er relevanta kundinsikter. För att ta reda på hur ert faktiska kundmöte ser ut idag finns det olika metoder. Mystery shopping och exitintervjuer är två metoder som på ett bra sätt fångar mötet i "sanningens ögonblick". Det är också bra verktyg för att på bra sätt kunna följa upp effekten av ert utvecklingsarbete.
Slutligen. Hållbarhet i kundmötet är inte en trend – det är en kraftfull strategi för att bygga starkare, mer meningsfulla relationer med kunderna. Genom att få säljarna att aktivt prata om hållbara alternativ och göra det lätt för kunderna att välja hållbart, kan butiker inte bara öka sin lönsamhet utan också bidra till en mer hållbar framtid.
Om Kundmötesbarometern
Kundmötesbarometern är utvecklad av Custitude i samverkan med forskare vid CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet. Syftet med Kundmötesbarometern är att på ett djupare plan förstå vad som driver lojalitet och försäljning i den fysiska butiken.
1154 besök i svensk detaljhandel har registrerats under januari 2024. Personer har rapporterat sina egna privata besök i fysisk handel. Det är besök i klassiska kedjor likväl som enskilda butikskoncept runt om i hela Sverige. Här ingår både besök där ett köp skett och besök där kunden lämnat butiken utan att handla.
Comments