Kundupplevelsen är den ultimata konkurrensfördelen. Genom att skapa en kundupplevelse i världsklass kan ditt företag utmärka sig från mängden och skaffa sig en stark lojal kundbas.
De allra flesta har förstått att kunderna är den viktigaste tillgången för alla företag. Att skapa en kundupplevelse som är bättre än konkurrenternas är en viktig faktor för att framgångsrikt bygga sitt varumärke. För att lyckas med det behöver man skapa en kundupplevelse som överträffar förväntningarna. Ett bra kundbemötande är nyckeln till att särskilja kundupplevelsen och därmed bygga lojalitet och förtroende hos dina kunder.
Vad är ett kundbemötande i världsklass?
Ett kundbemötande i världsklass är ett möte som erbjuder kunderna en exceptionell upplevelse från början till slut. Det handlar om att skapa ett kundmöte som är personligt, relevant och minnesvärt. Ett kundbemötande i världsklass innebär också att företaget är tillgängligt och lyhört för kundernas behov och önskemål.
Varför är kundbemötande så viktigt?
Kundbemötande är en viktig konkurrensfördel för företag idag. Inte minst då vi lever i en tid då vi inför våra inköp, till stor del, lyssnar in och låter oss påverkas och influeras av våra nätverk. Ett bra kundbemötande blir en ”story” som vi gärna delar med oss av till andra. Med andra ord påverkar bemötandet inte bara kunden här och nu utan kan komma att påverka även andra framtida kunder till att välja just er.
Ett bra kundbemötande är ett effektivt sätt att skilja ditt företag från dina konkurrenter och få kunder som handlar mer och kommer tillbaka. En positiv kundupplevelse leder till ökad kundnöjdhet, lojalitet och ett starkare varumärke. Detta kan i sin tur leda till ökad försäljning och lönsamhet för företaget.
Fem steg till ett kundbemötande i världsklass
Förstå dina besökare/kunder Det första steget för att skapa en bra kundupplevelse är att förstå dina kunder och dina besökare. Du behöver identifiera och förstå deras behov och önskemål och vad som får dem att välja eller välja bort ditt företag. Genom att förstå din målgrupp kan du skapa en kundupplevelse som är relevant och träffsäker. Hitta en metod som passar er för att samla in data och feedback från era besökare. Det finns massor av metoder för att mäta kundupplevelsen. Kundundersökningar, exitintervjuer och mystery shopping är några exempel. Tänk på att det är lika viktigt att förstå de som inte handlar som att förstå de som redan är kunder. Att bara samla information från de som redan är kunder kan göra att ni går miste om värdefulla insikter som skulle kunna ta er kundupplevelse till en ny nivå.
Gör det lätt att handla Att göra det lätt att handla handlar om att erbjuda kunderna en smidig och problemfri upplevelse från början till slut. Detta inkluderar att uppmärksamma kunder, erbjuda enkel och tydlig kommunikation, snabb och effektiv service, hjälpa till med köpbeslut, när det behövs, samt att lösa eventuella problem som kunderna kan ha. Se till exempel till att vara tillgänglig som säljare och inte gömma dig eller vara svår att komma i kontakt med. Gör det lätt att orientera sig och skapa inga onödiga hinder för att komma åt produkter man är intresserad av.
Förstå kundens behov För att kunna ge dina kunder en upplevelse i världsklass, måste du förstå deras behov och önskemål. Detta innebär att du behöver ha kunskap om dina produkter eller tjänster, och vara beredd att svara på frågor och ge råd. Genom att visa intresse och engagemang, kommer du att skapa en positiv atmosfär som gör att kunden känner sig bekväm och trivs i samtalet med dig. Det gör det lättare för kunden att öppna upp om sitt behov och att känna ett förtroende för dig. Det skapar också en varm och välkomnande känsla som kan få kunderna att vilja stanna längre och handla mer.
Erbjud personlig service En personlig service handlar om att behandla varje kund som en individ och inte generalisera eller låta dig påverkas av eventuella fördomar. Det är att vara genuint nyfiken. Lyssna och kom ihåg det kunden berättar och försök att fånga upp det när du guidar kunden genom ert erbjudande. Anpassa ditt tempo och språk till kundens. Lås dig inte vid det som kunden säger och det du brukar göra utan agera även på det du observerar och det du kan "läsa mellan raderna". Kan du underlätta för kunden på något annat sätt som kanske inte normalt ingår i dina dagliga arbetsuppgifter? Det kan vara allt från att erbjuda en stol att sitta på, en plats att lägga sina övriga kassar på, ett glas vatten att dricka eller att tipsa om ett bra matställe efter mötet. Genom att göra det där ”lilla extra” visar du att du bryr dig om kunden som individ vilket gör att mötet upplevs mer personligt. Det är också oftast dessa ”personliga” möten som vi helst vill berätta om för andra.
Var lyhörd för feedback Det är viktigt att vara lyhörd för feedback från dina kunder. Genom att ta emot feedback och sedan agera på det, visar du dina kunder att du är engagerad i att förbättra kundupplevelsen. Att dina kunder är viktiga för dig. När du använder feedback för att förbättra produkter eller tjänster, kommer du dessutom att få fler och nöjdare kunder som kommer tillbaka.
Genom att jobba med alla dessa fem delar kan du skapa ett kundbemötande i världsklass som garanterar att imponera på dina kunder. Du behöver förstå dina kunder och besökare, göra det lätt för dem att handla, lyssna till deras behov, erbjuda personlig service samt vara lyhörd för feedback. Lyckas du med det kommer du att skapa en varm och välkomnande atmosfär som gör att kunderna vill komma tillbaka till dig om och om igen. Ta del av vår gratisguide om hur ni bättre förstår era besökare/kunder.
Comments