För att bli bäst på något behöver vi öva varje dag, och det gäller även i kundmötet. Att ge ett bra bemötande skapar nöjda och lojala kunder som dessutom handlar mer, vilket är avgörande för företagets framgång. Målet är att skapa positiva känslor hos kunden. Gärna känslor som stannar kvar länge. Det är kunderna som bestämmer om vi har lyckats eller inte. Det är därför vi behöver fortsätta träna, varje dag. Här är tre känslor, du vill ge kunden, som gör ditt kundmöte till en minnesvärd upplevelse.
Få kunden att känna sig välkommen
Undersökningar från Kundmötesbarometern visar att bemötandet har blivit sämre. I exempelvis branscher som kläder och skor har endast varannan kund kontakt med en säljare. Kunden ska känna sig välkommen från start och för det krävs att du initierar första kontakten. Det är här du lägger grunden för resten av relationen med kunden. Du har faktiskt bara en chans att göra ett första intryck och skapa en positiv magkänsla, så se till att ta vara på den möjligheten!
Få kunden att känna sig trygg
En viktig grund för ett bra kundmöte är att skapa en genuin relation och att få kunden att känna sig bekväm och trygg. Att agera äkta, visa genuint intresse och en vilja att göra skillnad för kunden kommer du långt på. Lättare sagt än gjort. Det är en utmaning att visa engagemang och nyfikenhet i varje kundmöte. Men det är också det som urskiljer de bästa säljarna från de medelmåttiga. Så, öva, öva, öva!
Få kunden att känna sig unik
För att mötet ska kännas speciellt för kunden behöver mötet vara något utöver det förväntade. Kunden behöver känna det "lilla extra". Genom att du visar att du verkligen ser kunden och att du bryr dig på riktigt kommer du långt. Var uppmärksam i samtalet. Finns det något annat du kan hjälpa till med som kunden inte uttryckligen ber om? Ett glas vatten, ett restaurangtips, en stol att sitta på, någonstans att lägga ifrån sig varor, någon som vaggar barnvagnen? När folk berättar om sina mest minnesvärda kundmöten har de ofta en sak gemensamt - kunden blev överraskad av att säljaren gjorde något som inte ingick i dennes vanliga arbetsuppgifter. Det visade att säljaren verkligen ansträngde sig och därmed verkade bry sig, på riktigt.
När en människa möter en annan människa är det viktigt att skapa en positiv magkänsla. Här har små gester en avgörande betydelse. Visa för kunden att du är där för att hjälpa och uppmärksamma dem, så att de känner sig sedda och välkomna hos er. Det är detta som gör ett kundmöte minnesvärt och som bygger starka och lojala kundrelationer. Dessutom är det ett kundmöte kunden gärna berättar om för andra - en kraftfull del i varumärkesbyggandet.
Hur ser kundmötet ut hos er?
Att skapa ett bra kundbemötande har både effekt på konvertering, snittköp, kundlojalitet och kundnöjdhet. Arbetet med att förbättra kundmötet är ingen engångsinsats utan något som behöver ske kontinuerligt över tid. En förutsättning för att göra utvecklingsarbetet så framgångsrikt som möjligt är att förstå vad som händer i era besök. Hur ser kundmötet ut? Var är ni starka och vad är det ni behöver utveckla? Ni behöver helt enkelt skaffa er relevanta kundinsikter. Ni vill även kunna följa er utveckling över tid för att se att era insatser ger resultat. Custitude har lång erfarenhet av mäta och förstå kundmötet. Vi använder metoder som bland annat mystery shopping och så kallade exitintervjuer (feedback från era besökare). Förutom resultaten från själva mätningen/undersökningen bidrar Custitude alltid med sina egna spaningar baserat på vår erfarenhet och vår analys. Vårt fokus är att ge våra kunder de insikter de behöver för att förstå både de kunder som väljer att handla och de som väljer att inte handla. Vi vill hjälpa till att hitta nästa steg för att ta kundmötet till nästa nivå. Vill du veta mer om hur vi skulle kunna hjälpa er i ert arbete med att skapa det bästa kundmötet? Kontakta oss!
Comments