top of page
Handla online

BLI EN MYSTERY SHOPPER

Vill du tjäna extra pengar och samtidigt förbättra kundupplevelser? Som mystery shopper eller secret shopper för Custitude får du betalt för att agera hemlig kund, ge feedback och göra skillnad för företag som vill utveckla sitt kundmöte och sin kundupplevelse.

Shopping

Så går det till 

Mystery shopper Steg-för-steg

01

Anonymt och opartiskt

Vi jobbar på uppdrag av kunder, bland annat i retail-branschen, med att genomföra mystery shopping. Det innebär att vi anonymt och opartiskt observerar kundmöten med hjälp av våra shoppers. Vi redovisar sen  ett samlat resultat med analys och rekommendationer till våra kunder. Här hittar du svar på vanliga frågor om att bli en shopper hos oss. 

02

Du får förslag på uppdrag

När du har registrerat din profil, angett din adress och önskat arbetsområde kommer du att få förslag på uppdrag i din närhet, från oss på Custitude. När du ser ett uppdrag du är intresserad av skriver du en personlig ansökan om varför du passar för det uppdraget. 

03

Manual för varje uppdrag

Vi återkommer sedan med bekräftelse på tilldelat uppdrag och en manual för hur uppdraget ska utföras. Det är viktigt att du läser igenom manualen noga och kontakta oss om du har några frågor eller om det är något som är oklart.

05

Individuell ersättning

Ersättning varierar beroende på uppdragets omfattning och komplexitet. Du kan se ersättningen för respektive uppdrag vid listan för tillgängliga uppdrag, när du är registrerad som shopper hos oss på Custitude.

04

Genomför rapporten

Efter utförd observation väntar en rapport på dig som ska fyllas i och skickas in till oss på Custitude. Vi vill kunna ge våra kunder så mycket användbar data och feedback som möjligt. Därför är det viktigt att du tar dig tid att fylla i rapporten så utförligt som du kan. Det är här det verkliga jobbet kommer in.

06

Rapporten lägger grunden

Rapporten du skickar in blir ett underlag som allt från butikschef, regionchefer och ledning, hos våra kunder, får ta del av. Den utgör också grunden för en omfattande rapport vi på Custitude knåpar ihop till våra kunder. Bra, välskrivna rapporter är därför oerhört viktigt för att lyckas som mystery shopper.

"Det bästa med att vara Mystery Shopper är att jag får vara med och hjälpa företag så att de kan vässa sitt kundbemötande. Det är fantastiskt kul att få upp ögonen för nya företag som jag annars inte skulle noterat!"

- Emma, Mystery Shopper

Custitudes förväntningar

FÖRBEREDD

Du läser och förstår instruktionerna inför ditt uppdrag, har koll på datum för utförande och planerar dina uppdrag i god tid för skapa ett genuint och trovärdigt scenario.

ANSVARSFULL

Du ser till att dina uppdrag utförs enligt plan och i tid. Du tar ansvar för att meddela om du får förhinder eller andra problem. Det är enkelt att komma i kontakt med dig före, under och efter utförda uppdrag.

PÅLITLIG

Du förstår syftet med det du och Custitude gör, du är intresserad av resultaten och vill att kunden ska kunna utvecklas av dina svar. Genom dina välskrivna rapporter med konstruktiv och relevant feedback utvecklar vi tillsammans kundmötet för våra kunder.

1 / Vad gör en mystery shopper?

En mystery shopper är någon som gör besök hos våra kunder och anonymt och opartiskt observerar kundmötet. Vi jobbar på uppdrag av våra kunder i flera olika branscher.  Som mystery shopper hos oss på Custitude kommer du att ingå i vårt kundmötesteam som utför uppdrag över hela Sverige. 

 2 / Hur mycket tjänar en mystery shopper?

Lön betalas per uppdrag och varierar. Den beror på typ av uppdrag och uppdragets komplexitet och omfattning. När du är registrerad som shopper hos oss kan du se lönen för respektive uppdrag. Du väljer själv vilka och hur många uppdrag du vill tacka ja till.  Läs mer om hur du blir shopper här.

3 / Vilken typ av uppdrag får jag?

Uppdragen varierar beroende på vilka kunder Custitude jobbar med. Vi gör mystery shopping över hela Sverige. Uppdragen är oftast fysiska besök, men kan ibland även vara telefonsamtal eller mail/chatt. Exempel på uppdrag kan vara allt ifrån besök i köpcentrum, apoteksuppdrag, till biluppdrag, synundersökningar eller restaurangbesök där det ibland kallas för mystery guest istället. 

4 / Hur lång tid tar ett uppdrag?

Ett uppdrag tar oftast, inklusive rapportering,  ca 1 timme. Sen får du lägga till tiden det tar för dig att ta dig till uppdraget. Tanken är att du väljer uppdrag i närheten av där du bor, arbetar eller brukar utföra din ärenden. Uppdraget ska göras inom ett visst datumintervall. Tiderna för när du ska genomföra uppdragen brukar vara väldigt flexibla vilket gör detta till ett bra extrajobb.

5 / Är jag bunden till att utföra uppdrag?

Du är inte bunden till att utföra uppdrag när du är registrerad som mystery shopper hos oss. Du ansöker om uppdrag när du har möjlighet till att utföra dem. Skulle det vara så att du inte längre vill vara en mystery shopper kan du enkelt radera din profil via din inloggningssida eller kontakta oss via vår infomejl så hjälper vi dig.

6 / Behöver jag ha någon tidigare erfarenhet?

Du behöver ingen tidigare erfarenhet av att vara mystery shopper. Däremot har Custitude vissa förväntningar på våra shoppers som vi vill att du läser igenom. Vi ser också gärna att du har ett intresse utav kundmötet och tycker om att formulera dig i skrift då din skrivna feedback har stor betydelse för våra kunder. 

7/ Hur blir jag en mystery shopper?

För att ta del och utföra våra mystery shopping uppdrag behöver du registrera en profil via Custitudes portal. Vi är verksamma i hela Sverige och du kan därför ansöka om vilka uppdrag som helst över hela landet och inte bara uppdrag som finns i ditt närområde. 

Läs mer om jobbet i vårt blogginlägg "Mystery Shopper: Så fungerar jobbet och så kommer du igång."

Vanliga frågor om mystery shopping

Linnea Rohnstrom projektledare Custitude

Linnea Rohnström

Projektledare

Vi är så glada att ha dig här! Vi på Custitude brinner för att utveckla kundmötet, och för att göra detta behöver vi samla in data - mycket data! Där behöver vi din hjälp. Läs igenom hur det går till för att registrera sig och vad vi förväntar oss av våra Mystery Shoppers.

Vill ni ha hjälp med att skapa ett  kundbemötande i världsklass?

Ett första steg är att skaffa er kundinsikter och på så sätt förstå hur kundmötet ser ut hos er idag. Vad är det ni gör bra och vad kan ni göra bättre?

 

Med hjälp av mystery shopping kan Custitude hjälpa er att ta ert första klivet mot att utveckla er kundupplevelse.  En bra kundupplevelse ger kunder som handlar mer och kommer tillbaka, över tid. 

bottom of page